Klädåret 2016 innehöll mycket vitt och tweed och kul.

2 Jan

Jag satte mig att fundera på hur Vintagemannens klädår 2016 hade varit och kom fram till att vita byxor verkar ha varit en favorit. Och golfbyxor. Och tweedkavajer naturligvis, det är nog allra mest jag. Och några tjusiga kostymer. Och så det lite tokroliga. Vad gör man inte för publiken?

5872

Men jag måste börja med det mesta fantastiska som hände 2016. På midsommarafton äktade jag VintageQ och jag är så lycklig.

Handkolorerat blev årets vintageord. Både bröllopsfotot och den fantastiska bröllopsresan på Göta kanal fick en air av den gamla goda tiden.

Vita linnebrallor var en favorit i år. Året innan hade jag bara en linnekostym. Nu har jag tre. Hur gick det till?

I juni var VintageQ och jag på Riveran. Där kände jag mig som en riktig guldgosse.

Tweedmannen

Annars har tweedkavajen varit årets favorit. Jag har nog nästan ett tjugotal i olika färger och mönster. Det är väldigt användbart på jobbet, med olika västar och slipovers till.

Golfbyxmannen

Golfbyxor är en annan favorit. Alltid retar det någon. Passar också bra till tweedkavajerna.

Knästrumps- & kortbyxmannen

Som det stod i tidningen Mitt i: ”En sprätt i knästrumpor” (se nedan) så vill jag bara visa att jag har nedrullade kortstrumpor också.

Mediemannen

Vintagemannen har varit rätt mycket i media under 2016. Tidningen Mitt i hade både en liten notis under sommaren och ett helsidesreportage under hösten. TV4-nyheterna gjorde hemma-hos-reportage i januari.

Tänk att en gubbe i gamla kläder kan vara en sån sevärdhet.

ingemar-albertsson-2016-07-08

Jag var rätt stolt när jag också blev intervjuad i webbmagasinet Välklädda Svenska Herrar. Vita byxor + udda väst + tweedkavaj med karaktär = Vintagemannen.

Kostymmannen

Sen är det ju alltid kul att få dra på sig en snygg kostym. Man blir lite rakare i ryggen. Och man blir bättre bemött nästan i alla sammanhang. Lägg till en spatserkäpp och du får sitta på bussen också.

Det blir extra kul vid de tillfällen man får klä upp sig ordentligt. Alltid med en blomma i knapphålet. Fake naturligtvis. Jag har alltid tygblommor. Riktiga blommor förstör bara tyget. Fråga dem som hyr ut högtidskläder.

Utklädningsmannen

Tänk att vid 66 års ålder får leka utklädningslåda. Jag har nog aldrig haft det roligare i livet.

Dubbelgångarmannen

ingemar-albertsson-2016-11-16

En av årets höjdpunkter var att höra Mikael Wiehe på Rival. Jag hade kunnat få skriva många autografer den kvällen. Han tyckte att jag hade snygga glasögon.

Succémannen

Detta blev ändå årets plagg. En Sherlock Holmes-outfit som jag hittade på en antikmässa 2013. Nu var det första gången jag vågat använda den och det skapade en succé på Instagram. Cirka 450 har gillat hittills. Vad kan det komma sig?

ingemar-albertsson-2016-07-29-010

Nu ser vi fram emot nästa sommar och nya tunna kläder. Men innan dess har vi ju en hel vinter och vår framför oss då vi får krypa in i tweed, rockar och mysiga ylletröjor.

Gott Nytt År!

Ett svar to “Klädåret 2016 innehöll mycket vitt och tweed och kul.”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Finns det nåt snyggare än vita byxor? | Vintagemannen - 6 februari, 2017

    […] Vill du läsa mer om mina vita byxor kan du Klicka här […]

Kommentera

