Västen – det allra viktigaste plagget för din stil

16 Mar

När folk frågar mig vilket som är mitt bästa råd för att addera stil till deras klädsel, då svarar jag: Skaffa dig några udda västar. Det finns inget som slår det. Och det bästa är att de inte kostar mer än 50 – 500 kr på second hand. Oftast under hundra. Här följer en kavalkad med västbilder så kan att du övertyga dig själv.

Själv har jag 19 udda västar i garderoben att välja på varje dag. Kostymvästarna oräknade. Men dem blir det väl ett tiotal till.

Kolla vilka kombinationsmöjligheter som öppnar sig!

Samma väst, olika kavajer. Passar både tweed och manchester.

Samma väst, olika kavajer. Harmonisk färgskala. Snyggt med krage.

Sen kan man testa samma kavaj med olika västar. Och slipsar. Och näsdukar. Och blommor. Kombinationsmöjligheterna är oändliga.

Favoritvästen för 50 kr

Samma väst, olika kavajer. Den här halmgula västen och den rutiga kavajen är min absoluta favorit-outfit. En kombo som hittade jag redan 2012. Det är alltså några av mina första och samtidigt allra bästa vintageköp. En tweedblazer för 400 och en väst för 50 kr.

Här har vi några andra personliga favoriter. Väst med krage är lite extra fränt tycker jag.

Vågar man ha en skarpt orange väst? Ja, här drar jag till med samma väst till helt olika olika kavajer

Ingemar Albertsson 2015-05-10 011

En stickad väst har samma förhöjande effekt.

Ingemar Albertsson 2015-12-18 (1)

Och det har en slipover också. Eller hur?

Några udda favoriter. Och har man väl börjat höja sin stil så kan man fortsätta med en hatt också. Det är det andra attributet som jag brukar rekommendera.

Kostym med väst vinner

Sen går det ju inte att komma ifrån att en kostym med tillhörande väst är det mest eleganta av allt.

Väst 2014-09-04 001

Eller så går man omkring i västen enbart. Ett utmärkt inomhusplagg.

Slutsats. Köp västar.

De höjer din stil och de tar ingen plats. Mina nitton västar tar mindre plats än tre kavajer. Jag hänger dem på varandra i garderoben på tre galgar.

Gustav V

Vintagemannen är född på Gamle Kungens tid. Det kanske syns. Då bar en gentleman väst.

Kommentera

